​Lessuggesties bij het kinderboek

Kinderboek schoolstrijd

Algemene informatie

Het kinderboek Schoolstrijd is speciaal geschreven in het kader van de herdenking van 100 jaar onderwijsvrijheid in Nederland. Marian Schalk heeft uitvoerig historisch onderzoek gedaan en de belangrijkste informatie over de schoolstrijd op een eigentijdse manier in een verhaal verwerkt. De gemaakte historische keuzes zijn beoordeeld door enkele historici, die betrokken zijn bij de stuurgroep die de activiteiten in het herdenkingsjaar 2017 organiseert.

Samenvatting van het boek

Thomas’ klas (groep 7) doet mee aan een wedstrijd. Als ze genoeg punten verdienen met de opdrachten die de klas moet maken, krijgen ze een gratis schoolreis én mogen ze erbij zijn als een 100 jaar oude tijdcapsule wordt geopend.

In de les legt meester Maurits de klas haarfijn uit waarom het jaar 1917 zo’n bijzonder jaar is voor christelijke scholen. Daarnaast geeft hij veel tijd om aan de opdrachten te werken.

Thomas wil de wedstrijd per se winnen. Maar er is veel concurrentie: alle scholen in de gemeente doen mee. Ook Het Palet. En op die school zitten die vervelende jongens die hem elke dag lastigvallen …

Thomas hoopt dat Joop hem helpen kan om die jongens een lesje te leren. Hij ergert zich aan Hidde, die wel een grote mond heeft, maar waardeloos werk levert voor de wedstrijd. En hoe zit het met Merel? Is zij betrouwbaar of …?

Werkwijze in de klas

Het boek is zo geschreven dat een leerkracht in groep 6, 7 of 8 van de basisschool in twee weken tijd het verhaal kan voorlezen. Om de informatie over de schoolstrijd echt te laten landen, zijn diverse digibordlessen die meester Maurits in het boek aan de klas laat zien, beschikbaar in de fotoserie hiernaast. Ook zijn er in dit document voor elke dag enkele lessuggesties gedaan. Met behulp daarvan krijgt iedere leerkracht handvatten om het gelezene in de eigen klas te verwerken. Het verdient zeker aanbeveling om als leerkracht zelf eerst heel het boek door te lezen.

Grofweg worden per dag twee hoofdstukken voorgelezen. Dit kost de nodige tijd, zeker als er nog een bespreking en/of verwerking volgt. Hoewel iedereen natuurlijk zelf kan kiezen dit meer of minder uitgebreid te doen, moet er gemiddeld genomen toch één à anderhalf uur per dag voor uitgetrokken worden.

Het voorlezen van het boek kan worden gecombineerd met de lessen uit het Leerpakket, te vinden onder het tabblad Lessen. Dat vraagt extra tijd in het rooster, maar in groep 7 en 8 krijgt het thema daardoor nog meer inhoud.

Download snel het eerste hoofdstuk van het boek via de link rechtsboven om kennis te maken met Thomas en zijn klas. De lessuggesties zijn ook via de link rechtsboven te downloaden.

Bestellen

Het boek is te bestellen via de plaatselijke boekhandel of via www.debanier.nl.

Digibordlessen